Міндеттері: баланың негізгі құқықтары туралы білімдерін жалпылау; басқа адамдардың құқықтарын құрметтеуді қалыптастыруға ықпал ету: құқықтар мен міндеттердің бірлігін көрсету, заңдардың болуы мен білу қажеттілігін түсіндіру; өз іс-әрекетіне жауапкершілік сезімін, өзін-өзі жетілдіруге ұмтылуын дамыту.
Мұғалім: – Әрқайсымыз өмірдің әр сәтінде не студентпіз, не баламыз, не дос, не көрерменміз.
– Ал біз өз мемлекетімізге, Отанымызға қатысты кімбіз? Бүгін біз азаматтың құқықтары мен міндеттері туралы айтатын боламыз. Құқық – адамдардың мінез-құлқын және олардың арасындағы ең маңызды қатынастарды реттейтін жалпыға міндетті нормалар жүйесі. Олардың орындалуын мемлекет қадағалайды. Сұрақ: Адамның, азаматтың құқықтары мен міндеттері қайда? Жауап:
2. Бала құқықтарының декларациясы;
3. Бала құқықтары туралы конвенция;
4. Қазақстан Республикасының Конституциясы. Барлық адам құқықтары Адам құқықтарының жалпыға бірдей декларациясында жазылған.
Осы кітаптағы ең маңызды мақалалардың кейбірін қайталап көрейік:
2-бап Әрбір адам осы декларацияда жазылған барлық құқықтарға ие.
3-бап Әркімнің жеке басының қол сұғылмауына, өмір сүруіне және бостандығына құқығы бар.
5-бап Ешкімді азаптауға немесе қатыгездік көрсетуге болмайды.
9-бап Ешкiмдi өз бетiнше қамауға алуға, ұстауға немесе елден шығаруға болмайды.
12-бап Әркімнің өз тұрғын үйіне қол сұғылмауына, жеке өміріне араласудан қорғалуына құқығы бар. - А.Н.Толстойдың «Буратиноның оқиғалары» ертегісінен үзінді тыңдау.
Ойлаңызшы, бұл жағдайда ертегі кейіпкерінің қандай құқығы бұзылады? Буратино тезірек жүрді. Оның артындағы біреу де жылдамырақ қозғалды. Ол жүгіре бастады. Біреу оның артынан үнсіз жүгіре жүгірді. Ол бұрылды. Басына көзіне ойылған сөмкелер киген екі адам оны қуып келе жатты. Біреуі қысқарақ, пышақ сілкіп, екіншісі ұзынырақ, аузы шұңқырдай кеңейген тапанша ұстады ... - Ай-йй! – деп Буратино айқайлап, қоян сияқты қара орманға қарай беттеді. - Тоқта! Тоқта! — деп айқайлады қарақшылар. Буратино, ол қатты қорқып кетсе де, соған қарамастан, ол аузына төрт алтын тиын салып, қара жидек өскен қоршауға қарай жолдан бұрылды ... Бірақ содан кейін оны екі қарақшы басып алды. - Трик немесе Treat! Буратино олардың одан не қалайтынын түсінбегендей, жиі мұрнымен дем алды. Қарақшылар оның жағасынан сілкіп, бірі тапаншамен қорқытып, екіншісі қалтасын ақтарып жатты. - Ақшаң қайда? ұзын бойлылар айқайлады... ...Үмітсіз болған Буратино мұрнымен құмға құлап, өзін өлгендей кейіп танытты. Қарақшылар секіріп кетті. — Иә, енді бізді тастап кете алмайсың! Буратиноның аузын ашуға не істемегенін елестету қиын... Ақыры қарақшылар оны төңкеріп іліп қоюды ұйғарды. Олар ағашқа арқан байлады, ал Буратино емен бұтағына ілінді ... ». Студенттер әр адамның жеке басына қол сұғылмаушылыққа, өмірге және бостандыққа құқығы бар деп жазылған баптар бұзылған деп жауап береді; әрбір адамның жеке меншікке құқығы бар; ешкімді өз мүлкінен айыруға болмайды. - Балалардың құқықтары бар ма? (Иә) – Ал олар «Бала құқықтарының декларациясы» деп аталатын арнайы құжатта жазылған. Бұл Декларация Біріккен Ұлттар Ұйымымен (БҰҰ) жасалған және қабылданған Міне, осы құжаттың кейбір тармақтары: 1. Әр баланың бойына халықтар арасындағы достық, өзара түсіністік сезімін ояту керек. 2. Баланы сатуға немесе сатып алуға болмайды. 3. Әрбір баланың тегін және міндетті білім алуға құқығы бар. 4. Әрбір бала сүйіспеншілік пен көңіл бөлуді қажет етеді. 5. Әрбір бала туған күнінен бастап азаматтыққа және өз атына құқығы бар. Балалар осы құжаттың кейбір ережелерін өте жақсы суреттейтін өлеңдер дайындады. Ән айт, сурет сал, биле Мектептегі сабақтарға қатысыңыз Дарындарыңызды дамытыңыз Бұл рұқсат етілген. Шындықты тікелей айту Достығымызды бағалаңыз Үлкенге құрмет, кішіге құрмет - Бұл рұқсат етілген. Өте сақ болыңыз Өмірде мынандай болады: Ана мен бала бөлек тұрады Бұл тыйым салынған. Егер белдік баланың айналасында болса, Таспаның бұралғанындай... Ұру, жазалау - әрқашан Қатаң тыйым салынған! Міне, бала жүк көтеріп, Сүйрету, жырту. Бала кездегі еңбекқорлық Сондай-ақ тыйым салынған! Мықты адам болса әлсіздерді мазақ етеді - Әлсіз мырзаның үстінен болу Қатаң тыйым салынған! басқасын қолынан ұстап, Терінің түсін сыйламау, Әлемдегі ортақ күн астында өмір сүру үшін, Барлық нәсілдермен дос болыңыз - Бұл рұқсат етілген! – Бала құқығы туралы айтатын тағы бір құжат – Бала құқықтары туралы конвенция деп аталады. Бұл құжат 1989 жылы 20 қарашада қабылданды. Неліктен сіз өз құқықтарыңызды білуіңіз керек? Азаматтың құқығын қорғайтын мемлекеттік органдар бар: сот, прокуратура, адвокатура, полиция және т.б.Олай болса, неге әрбір адам құқықтарды, заңдарды оқуы керек? Біреуге сенбеу керек, өз құқығыңды өзің біліп, қорғауың керек. Есіңізде болсын! Конвенцияда әрқайсысы Сұрақтың жауабын табыңыз: Бала қарастырылады Кім он сегізге толмаған. Дүниеде қанша бала болса да. Ақ-қара, қыздар, ұлдар, Олардың барлық құқықтары құнды және тең. Ересектер! сыйлайсың ба
Міндеттері: баланың негізгі құқықтары туралы білімдерін жалпылау; басқа адамдардың құқықтарын құрметтеуді қалыптастыруға ықпал ету: құқықтар мен міндеттердің бірлігін көрсету, заңдардың болуы мен білу қажеттілігін түсіндіру; өз іс-әрекетіне жауапкершілік сезімін, өзін-өзі жетілдіруге ұмтылуын дамыту.
Мұғалім: – Әрқайсымыз өмірдің әр сәтінде не студентпіз, не баламыз, не дос, не көрерменміз.
– Ал біз өз мемлекетімізге, Отанымызға қатысты кімбіз? Бүгін біз азаматтың құқықтары мен міндеттері туралы айтатын боламыз. Құқық – адамдардың мінез-құлқын және олардың арасындағы ең маңызды қатынастарды реттейтін жалпыға міндетті нормалар жүйесі. Олардың орындалуын мемлекет қадағалайды. Сұрақ: Адамның, азаматтың құқықтары мен міндеттері қайда? Жауап:
2. Бала құқықтарының декларациясы;
3. Бала құқықтары туралы конвенция;
4. Қазақстан Республикасының Конституциясы. Барлық адам құқықтары Адам құқықтарының жалпыға бірдей декларациясында жазылған.
Осы кітаптағы ең маңызды мақалалардың кейбірін қайталап көрейік:
2-бап Әрбір адам осы декларацияда жазылған барлық құқықтарға ие.
3-бап Әркімнің жеке басының қол сұғылмауына, өмір сүруіне және бостандығына құқығы бар.
5-бап Ешкімді азаптауға немесе қатыгездік көрсетуге болмайды.
9-бап Ешкiмдi өз бетiнше қамауға алуға, ұстауға немесе елден шығаруға болмайды.
12-бап Әркімнің өз тұрғын үйіне қол сұғылмауына, жеке өміріне араласудан қорғалуына құқығы бар. - А.Н.Толстойдың «Буратиноның оқиғалары» ертегісінен үзінді тыңдау.
Ойлаңызшы, бұл жағдайда ертегі кейіпкерінің қандай құқығы бұзылады? Буратино тезірек жүрді. Оның артындағы біреу де жылдамырақ қозғалды. Ол жүгіре бастады. Біреу оның артынан үнсіз жүгіре жүгірді. Ол бұрылды. Басына көзіне ойылған сөмкелер киген екі адам оны қуып келе жатты. Біреуі қысқарақ, пышақ сілкіп, екіншісі ұзынырақ, аузы шұңқырдай кеңейген тапанша ұстады ... - Ай-йй! – деп Буратино айқайлап, қоян сияқты қара орманға қарай беттеді. - Тоқта! Тоқта! — деп айқайлады қарақшылар. Буратино, ол қатты қорқып кетсе де, соған қарамастан, ол аузына төрт алтын тиын салып, қара жидек өскен қоршауға қарай жолдан бұрылды ... Бірақ содан кейін оны екі қарақшы басып алды. - Трик немесе Treat! Буратино олардың одан не қалайтынын түсінбегендей, жиі мұрнымен дем алды. Қарақшылар оның жағасынан сілкіп, бірі тапаншамен қорқытып, екіншісі қалтасын ақтарып жатты. - Ақшаң қайда? ұзын бойлылар айқайлады... ...Үмітсіз болған Буратино мұрнымен құмға құлап, өзін өлгендей кейіп танытты. Қарақшылар секіріп кетті. — Иә, енді бізді тастап кете алмайсың! Буратиноның аузын ашуға не істемегенін елестету қиын... Ақыры қарақшылар оны төңкеріп іліп қоюды ұйғарды. Олар ағашқа арқан байлады, ал Буратино емен бұтағына ілінді ... ». Студенттер әр адамның жеке басына қол сұғылмаушылыққа, өмірге және бостандыққа құқығы бар деп жазылған баптар бұзылған деп жауап береді; әрбір адамның жеке меншікке құқығы бар; ешкімді өз мүлкінен айыруға болмайды. - Балалардың құқықтары бар ма? (Иә) – Ал олар «Бала құқықтарының декларациясы» деп аталатын арнайы құжатта жазылған. Бұл Декларация Біріккен Ұлттар Ұйымымен (БҰҰ) жасалған және қабылданған Міне, осы құжаттың кейбір тармақтары: 1. Әр баланың бойына халықтар арасындағы достық, өзара түсіністік сезімін ояту керек. 2. Баланы сатуға немесе сатып алуға болмайды. 3. Әрбір баланың тегін және міндетті білім алуға құқығы бар. 4. Әрбір бала сүйіспеншілік пен көңіл бөлуді қажет етеді. 5. Әрбір бала туған күнінен бастап азаматтыққа және өз атына құқығы бар. Балалар осы құжаттың кейбір ережелерін өте жақсы суреттейтін өлеңдер дайындады. Ән айт, сурет сал, биле Мектептегі сабақтарға қатысыңыз Дарындарыңызды дамытыңыз Бұл рұқсат етілген. Шындықты тікелей айту Достығымызды бағалаңыз Үлкенге құрмет, кішіге құрмет - Бұл рұқсат етілген. Өте сақ болыңыз Өмірде мынандай болады: Ана мен бала бөлек тұрады Бұл тыйым салынған. Егер белдік баланың айналасында болса, Таспаның бұралғанындай... Ұру, жазалау - әрқашан Қатаң тыйым салынған! Міне, бала жүк көтеріп, Сүйрету, жырту. Бала кездегі еңбекқорлық Сондай-ақ тыйым салынған! Мықты адам болса әлсіздерді мазақ етеді - Әлсіз мырзаның үстінен болу Қатаң тыйым салынған! басқасын қолынан ұстап, Терінің түсін сыйламау, Әлемдегі ортақ күн астында өмір сүру үшін, Барлық нәсілдермен дос болыңыз - Бұл рұқсат етілген! – Бала құқығы туралы айтатын тағы бір құжат – Бала құқықтары туралы конвенция деп аталады. Бұл құжат 1989 жылы 20 қарашада қабылданды. Неліктен сіз өз құқықтарыңызды білуіңіз керек? Азаматтың құқығын қорғайтын мемлекеттік органдар бар: сот, прокуратура, адвокатура, полиция және т.б.Олай болса, неге әрбір адам құқықтарды, заңдарды оқуы керек? Біреуге сенбеу керек, өз құқығыңды өзің біліп, қорғауың керек. Есіңізде болсын! Конвенцияда әрқайсысы Сұрақтың жауабын табыңыз: Бала қарастырылады Кім он сегізге толмаған. Дүниеде қанша бала болса да. Ақ-қара, қыздар, ұлдар, Олардың барлық құқықтары құнды және тең. Ересектер! сыйлайсың ба